از آن جایی که بتن از پرکاربردترین مصالح ساختمانی محسوب گردیده، بتن ریزی و نحوۀ اجرای آن از مهم ترین مسائل در ساخت و ساز می باشد که باید به آن توجه ویژه نمود. از این رو، در این مقاله آرپا ماشین به معرفی شات کریت می پردازد.

بتن جزء ارزان ترین و قابل دسترس ترین مصالح در صنایع ساخت و ساز به شمار می آید که در وسعت زیادی مورد استفاده قرار گرفته و قابل بهره برداری می باشد. این ماده که دارای خاصیت چسبندگی می باشد، متشکل از شن و ماسه و سیمان می باشد که با توجه به گسترش و پیشرفت علم شناخت و ویژگی های مربوطه آن توسعه قابل توجهی داشته است.

شات کریت (بتن پاششی)  به عملیات اجرای بتن ریزی گفته شده است که در آن بتن از طریق شیلنگ های پلاستیکی و گاها لوله های فلزی بر روی سطوح حفر شده پاشیده می گردد. بتن در عملیات شات کریت متشکل از شن و ماسه و سیمان بوده که با یک جریان هوای فشرده و طی عملیاتی بسیار سریع بر روی سطوح حفاری شده پاشیده می شود.

شات کریت در عصر مدرن بسیار مرسوم بوده که به دلیل سرعت عمل بسیار بالا و اجرای دقیق آن در وسعت زیادی استفاده می گردد.

در گذشته از شات کریت برای محافظت از سطوح سنگی در برابر هوازدگی استفاده می کردند.

این در حالی است که امروزه از شات کریت در بسیاری از موارد استفاده شده است ، شات کریت که همان ملات یا بتنی است که با سرعت بسیار زیادی بر روی سطوح پاشیده می شود، در معادن ،تونل ها، حمل و نقل، حفره های زیرزمینی، نگهداری حفریات و هموارسازی سطوح استفاده می شود.

شات کریت به دو حالت مخلوط تر و مخلوط خشک انجام گرفته و در کاهش نفوذ رطوبت، افزایش مقاومت در برابر آتش و همچنین به چسبندگی بین بتن و میلگرد کمک می کند.شات کریت باعث گردیده تا عمل بتن ریزی با سرعت بیشتر و نیاز کمتر به نیروی انسانی صورت گیرد. (برای مخلوط کردن بتن از دستگاه تراک میکسر یا میکسر بتن استفاده می شود)

شات کریت کاربردهای بسیاری در زمینه لاینینگ، تونل سازی، نماسازی، معدن کاری و… دارد.