به طور معمول دو نوع پر کاربرد پمپ بتن مورد استفاده قرار میگیرد که هر کدام از این دستگاه ها کابردهای خاص خود را دارند.در این مقاله با این دو نوع از ماشین آلات پرکاربرد بتن ریزی بیشتر آشنا می شویم.

پمپ بتن زمینی یا ثابت

پمپ بتن ثابت یا همان زمینی دارای دو چرخ است که می تواند به راحتی در محیط جابه جا شود. نحوه کار پمپ بتن نیز بسیار راحت است و در واقع پس از آماده سازی بتن آن را داخل دستگاه می ریزند و به محل مورد نیاز پمپاژ می کنند.

ویژگی های پمپ بتن ثابت

  • قابلیت حمل و نقل آسان
  • قیمت مناسب آن ها نسبت به پمپ دکل
  • سرعت انجام کار با این پمپ به مراتب بالاتر است
  • کم بودن استهلاک دستگاه
  • در این مدل تقریبا اتلاف بتن ندارد

موارد استفاده از پمپ بتن زمینی

نیاز به بتن ریز برای پروژه های با ارتفاع بالا
در صورت سخت بودن دسترسی به مکان مورد نظر برای بتن ریزی
پمپ بتن زمینی برای بتن با عیار 300-350 کیلوگرم بر متر مکعب

 پمپ بتن بوم یا دکل

پمپ بتن بوم برای مواردی کاربرد بیشتری خواهد داشت که پمپ بتن زمینی نتواند به آن محل انتقال پیدا کند. این تجهیزات عموما دارای یک کنترل از راه دور هستند که توسط یک فرد کنترل می شوند. برای مثال از دستگاه بتن ریزی می توان برای طبقه بالای یک برج نیز استفاده نمود. با استفاده از این نوع دستگاه خیالتان از جای بتن می تواند راحت باشد و حمل و نقل به صورت امن صورت می گیرد.

این نوع پمپ بتن در پشت یک کامیون نصب می شود و فرد کنترل کنند با استفاده از بازوی روی دستگاه عمل بتن ریزی را انجام می دهد. اگر مشغول به کار در یک پروژه ساختمانی بزرگ هستید، بتن ریزی با پمپ بتن بوم می تواند عاقلانه باشد. این وسیله به علت داشتن بازوی بزرگ در آن می تواند هزینه های جابه جایی را تا مقدار بسیاری کمتر کند. در این پمپ بتن ، بتن ریزی به صورت افقی و عمودی می تواند انجام گیرد.