نحوه کار با پمپ های بتن به این صورت است که با این ماشین، بتن مخلوط شده را حمل و به محل مورد نیاز می برند، این مکان می تواند محوطه یک خانه معمولی و یا یک پروژه ساختمانی بزرگ باشد، در مورد استفاده از پمپ بتن، بتن مورد نیاز می تواند هر مقداری باشد اما صرفه جویی در وقت با استفاده از این دستگاه بسیار مهم است.

استفاده و بهره برداری از انواع پمپ بتن به گونه ای است که باید آن را در محل مورد نظر مستقر نمود. پس از آن که پمپ بتن در محل موردنظر انتقال بتن مستقر شد، لوله کشی ها و اتصالات انتقال به وسیلۀ پمپ بتن مونتاژ و متصل می گردد. این لوله ها و اتصالات به طور عمده لوله های 5 اینچی می باشند که به وسیله بست و زانو به خروجی دستگاه متصل می گردد.

در این مرحله ماشین آماده بتن ریزی می شود. پس از آن که بتن آماده شود به مخزن (وان) پمپ بتن منتقل می گردد و عمل بتن ریزی آغاز می شود. قابل ذکر است که، فرآیند انتقال بتن توسط تراک میکسر از زیر میکسر دستگاه بچینگ پلانت انجام می گیرد.

نحوه انتقال بتن ،به میکس بتن و مصالح به کار رفته در آن نقش موثری دارد. این انتقال به گونه ای است که حداکثر میزان پمپاژ در جهت افق تا 350 متر و در جهت ارتفاع تا 70 متر می باشد.

نظافت لوله ها بعد از پایان کار از نکات بسیار مهم است،ابتدا لوله سیلندر و حوضچه بتن را کاملاً تخلیه کنید. سپس داخل لوله ها را تمیز شوند. بهترین روش تمیز کردن لوله ها استفاده از توپ اسفنجی و یا شستشو با آب است.

بعداز شستشوی لوله ها، بتن داخل سیلندر تزریق و مخزن بتن بطور کامل تخلیه و شستشو شوند.هنگام شستشو مراقب باشید آب با تابلو برق تماس پیدا نکند.

بعداز شستشوی دکل و سیلندر باید دستگاه از وجود هرگونه بتن پاک شود. بعد از پایان بتن ریزی بخصوص در مناطق سردسیر مخزن آب و آب داخل پمپ آب و باکس پشت سیلندر تزریق تخلیه شود تا مانع از یخ زدگی آب در آنها شد.